tetsubin   japán   teáskanna




kozan kiln fuki tetsubin

Arare mintás nagy tetsubin még nyél nélkül

Aki meg kívánja érteni, miért készítenek a japánok öntöttvas kannákat, annak a teán kívül a japán teaszertartást és az ott használt vízforraló kannát a kamát kell megismernie. A japán „szálas”, sodrott teák kialakulása jóval a teaszertartás fénykora utáni időszakra, a XVII.század utolsó harmadára esik. Mivel a teához vizet csakis öntöttvasból, de legalábbis mindig fémből készült kamákban készítettek, ezért természetes volt, hogy a ma ismert klasszikus teáskanna formájú eszközöket is öntöttvasból készítsék. Addigra, az öntöttvas kannák készítésének már egész iparága, művészi fokon űzött fémműves mestersége alakult ki. A japán teáskanna, más néven tetsubin tehát örökölte a chanoyu erényeit és beépítette a sencha do, a szálas teák szertartásába. De a japánoknál a teáskanna máig csak a vízmelegítő edényt jelenti, abba tea csakis rendkívüli esetben, karbantartási, vagy javítási okból kerülhet. Szertartás ide, vagy oda, az öntöttvas teáskannák használati értékét az határozta meg, hogy a velük előkészített vízből érezhetően jobb teát lehet készíteni. Ennek okára később még kitérünk, most lássuk a kezdeteket.

tetsubin cast iron pot


  A legfontosabb, tradicionális vasműves központ Yamagata volt, a chanoyu legfontosabb évtizedeiben ugyanezt a szerepet betelepült kézművesekkel Kyoto vette át, amit a késői chanoyu és a tetsubin éra kezdetén, az 1600-as évek közepétől a Tohoku東北地方 környékén kialakuló kézműves központ ellensúlyozott, mára pedig a legfőbb japán vasműves központnak tekinthető. Ennek a területnek a vasművészetét ma Nanbu stílusként ismerjük. Az eredeti öntöttvas kannák meglehetősen sokba kerülnek. Alacsony-közepes színonalú nagy (százas) sorozatban készült kannákat 15-20.000 Ft körüli áron vásárolhatunk, a jobb sorozatok alkotásai már 50-100.000 forintba kerülnek, az egyedi, különleges darabokhoz pedig csakis jóval 100.000 Ft feletti áron juthatunk hozzá. Ezzel szemben áll a kannák meghökkentően kis mérete, jellemzően 15-20 cm átmérőjűek és első pillantásra semmi különlegeset nem árulnak el magukról. Ha csak végigolvassuk a több, mint 80 különböző gyártási fázist, ha tudjuk, hogy egy különleges kanna tulajdonképpen két mester együttműködéséből jön létre (az egyik a test formáját dolgozza ki, a másik a felület megmunkálásáért felel), ha felfogjuk, hogy öntött, azaz sorozatban gyártott anyag létére a vas kannákból minden darab más, jól megkülönböztethetően egyedi, ha tudjuk, hogy egy kanna 2-3 generációt is gond nélkül kiszolgál, akkor az ár máris sokkal barátságosabbnak tűnik.

A vas teáskanna főbb gyártási fázisai a következőek:

kozan kiln tetsubin plan.jpg

1.

Először egy vázlat készül a kanna formájáról, ami lehet, gömb, vagy kerek, de lehet lapítottabb alakú is. A vázlat először csak egy skicc a kanna és a nyél alakjával, illetve a minta rajzolatával, később pontos 1:1 méretarányú rajz készül.


kozan kiln tea pot shape.jpg

A fémsablon arra szolgál, hogy a nyers agyagból kivágják az öntőformát. Az egymás mögött elhelyezkedő két sablom méretkülönbsége a kanna falának vastagságát jelzi
 

tetsubin végleges rajz

A végleges, részleteiben is kidolgozott rajz (Kozan Műhely)


2.

Ezután egy alapformát alakítanak ki (régebben fából, ma többnyire fémből), ami a homokból készülő öntőforma sablonja. Az öntőforma öt részből áll:

- a test aljából
- a test felső részéből
- a fedélből.
- a belső magból, vagy szívből
- a csőr belsejének magjából

A yamagatai „száraz” öntőformák sablonjait fémből készítik, majd egy sablonnal (lásd fent) nyers agyagba vágják az öntőformát és azt ezután egyszerűen csak kiszárítják. Más vidékeken a sablon alapján folyami homokból, agyagból és homokkó őrleményéből készítik el az öntőforma héjait. A homok különböző finomsági fokozatai teszik lehetővé a „durvább test, a finom kiképzésű reliefes minták és a teljesen sima belső kiképzését. Az agyag, víz alatt tartott, kivételes finomságú érlelt anyag, a folyami homok pedig igen aprószemű, jól keverhető és feldolgozható. Az agyagból, teljesen kézzel készült formák legjobb darabjait csak egyszer használják, míg a tömegcikkek esetében alkalmazott cementált darabok akár 100 öntést is kibírnak. Már az öntőforma kialakításánál eldől tehát, hogy milyen színvonalú termékről lesz szó.


kozan kiln suusenn öntőforma.jpg

A felület finom mintáit művészi igényességgel rajzolják meg.


3.

Mielőtt az öntőforma teljesen megszilárdulna, elkészítik a felület mintáit. A legismertebb, a középkori szöges páncélra emlékeztető arare (jégeső) minta, amit egyenkénti benyomással készítenek (egy kannán kb. 3000 kicsi kiszögellés található). Ugyanezzel a technikával elkészítik a finom felületű belső mag, a szív sablonját és mindkettőt kiégetik. Maga a szív (nakago (中子) az öntés során a víz helyére fenntartott teret foglalja el, vagy úgyis fogalmazhatunk, hogy a kanna falának belső támasza. Bonyolult és nagy jelentőségű a költségek szempontjából a kanna csőrének formája, ugyanis annak is készíteni kell egy belső magot. Ezt meglehetősen komplikáltan rögzítik, de magát a csőrt és a kannán elfoglalt helyét is teljesen külön tervezik. A hosszú, vagy bonyolult formájú csőröket lehetetlen anélkül kiszabadítani az öntőformából, hogy azt össze ne törjék. Ezért gondos tervezést és költségkalkulációt kíván ennek a látszólag lényegtelen alkatrésznek a megtervezése és kivitelezése.

 

kozan kiln mold öntőforma.jpg

Ennek a kannának a z öntőforma felső héján található a csőr bemenete és az egyetlen, szép, reliefes minta.


tetsubin on hibachi.jpg

FŐBB MINTÁK:

A kanna felületén alkalmazott minták közül a legelterjedtebb az arare. Az Arare 霰 mintái közül a legismertebb a Kikko (亀甲 - lásd a legfelső képet) és a nagy kiszögelléseket mutató Oni-arare (鬼霰 lásd cikkünk címlapképét.). Előbbi kis jégszemekhez hasonlatos kiszögellésekből áll a kanna testén, utóbbi igazi "szöges" kanna. Az Arare mintás kannák öntőformáinak újrafelhasználása meglehetősen problémás a jégszemek homorulataiban visszamaradó anyag miatt, ami miatt a későbbi öntvényeket egyre kisebb, vagy egyenetlen, vagy tompa kiszögelléseket produkálnak. A nagy kiszögellésű Oni arare minta öntőformái a mély minták miatt szinte mindig széttörnek az öntés után. A különlegesen jó ararét rögtön fel lehet ismerni, csak kézzel készül és különleges hatást ad.

 

A másik elterjedt mintázat a Hada 肌 (bőr). Ez is egy hagyományos forma. A bőr minta, amin mély és kifejezett erezettség, mint az ujjlenyomat ráncai láthatóak, szinte minden tetsubin aljának a közös mintája, mert nagyobb felületet ad a hőátadásra. Az erezettséget egy homokból formázott labdával készítik, amit az öntőforma belső felületén görgetve szabálytalan mintákat vájnak bele. (Ugyanez a labda végül pecsétként is szerepel a véglegesen kialakított felületen.)
Gyakori még a virág, vagy más figuratív minta, és a kanna testének megkarcolása, amihez durvább homokot használnak. Előfordulhat, hogy a mintát, egészen finom homokból ecsettel viszik fel a felületre. Extrém esetben akár szobrászkodott felület is elképzelhető. A legáltalánosabban elterjedt minták a ló, sárkány, virág és a sansui (hegy és víz) A mintákat karctechnikával, egy papírra rajzolva, majd a felületbe nyomva készítik el. Elterjedt az egyszerű, vésett, geometriai minták és a karcolt súrolt minták alkalmazása. Ezek azért különösen kedveltek, mert szabálytalan rajzolatuk miatt kevéssé vehető észre az öntőforma újrafelhasználásakor bekövetkező minőségromlás.

 

relief teapot

Hoppá! Ez egy tájképnek tűnik!


kozan kiln warigata öntőforma.jpg

Ez egy kanna aljának öntőformája. Jól látszik a vas beöntésére szolgáló nyílás és az arare mintákvájatai.

4.

A kiégetett anyagot még lecsiszolják. A kész öntőformát összeillesztik és egy extrafinom anyaggal, agyag és homok keverékével (hajiru) összeragasztják, majd a napon is száradni hagyják. Amikor a lehető legjobban kiszárították, az öntőformát körülbelül 2 napos munkával 800°C-1,000°C közötti hőmérsékleten, faszenes kemencében kiégetik. A keletkező kisebb repedéseket ecsettel javítják. Ezek után egy bejáratot kell készíteni az olvadt vas és nem utolsósorban a fedél számára. A vasnak a kanna alján készítenek egy beöntőnyílást. Öntés előtt a formát még bekormozzák, hogy megakadályozzák a vas agyagon való megtapadását. Az öntőforma összeszerelésénél, amit fejjel lefelé végeznek néhány hézagolóval tartják középen a kanna szívét. Ezek a szegecsek később az öntéskor beleolvadnak az alapanyagba. Szegecsek híján a vas nyomása, felhajtóereje és a hirtelen hőmérsékletnövekedés egyszerűen összetörné a kanna szívét. A szegecsek nyoma gyakran felfedezhető a kész kanna belsejének alján. Ugyanígy kiégetik a kanna belsejét kitöltő szíveket is (lent egy tetsubin szívekkel teli kemence látható).

Úgy tűnik, hogy minden készen áll az öntésre.

 

kozan kiln nakago mold core for tetsubin.jpg
Folytatás következik
 

tetsubin öntőformák 2

Kiégetett, összeszerelésre váró öntőformák

 
Ugrás az oldal tetejére