Temae teaszertartás
Temae, avagy Zuhandenheit
 |
 |
Kéz, elől lévő dolog, munka, erőfeszítés, kézírás, képesség |
|
Elől, ezt megelőzően, velem szemben |
|
Egy pont előttem, egyetlen dolog, amire minden erőfeszítésem irányul; a tea |
|
|
A címért valószínűleg komoly kritikát kapunk majd. Szigorúan véve a temae 手前 a tea elkészítésének folyamata. Míg a chaji a teljes szertartást jelöli, a temae a tea köré koncentrálódó tevékenységek neve. 手 a kéz jele, 前 a velem szemben lévő pont, így a temae a teljes teakészítésre fókuszáló koncentráció. A téma szóval való hasonlósága merő véletlen, mégis jelentése részben társítható azzal, mert egy tea bemutatási témát jelöl.
A temaek többféle módon kategorizálhatóak. Vannak hivatalos, nem hivatalos és titkos temaek, de csoportosíthatjuk a temaekat évszak, vagy különleges eseményhez való kapcsolódásuk szerint is. Még könnyebb, ha a temaekat a tanítási sorrend alapján ismerjük meg. A teakészítés hivatalos és egyszerűbb elkészítési formáit a különféle teaiskolák szigorú szabályrendszerek mentén illetékességi szintekbe és témákba rendezik. Az Urasenke ellenőrzött képzési rendszerében a temaek Kyojo 許状 (tanulási fokozat, engedély) szerint tagozódnak. Egy bizonyos kyojo elérése után a tanuló engedélyt kap a megfelelő Kyojo által lefedett temaek gyakorlására, egy idő után pedig tanítására. Némileg hasonlít ez a harcművészetek és más képzési területek szintjeihez, de azoknál jobban átjárja a hierarchia. A kyojoért a tanítvány mestere folyamodhat a Kyojo-bu ban az Urasenke kyotoi központjához, ahol a iemoto nevében kapja meg a hozzájárulást. A Kyojo elérésével a tanuló lehetőséget kap a továbbtanulásra is, amiért fizetnie kell. Persze minden teaiskola létesít tanulóköröket, kollégiumokat, sőt bentlakásos ösztöndíjat ad a tanuláshoz, de a rendszer lényegében megköveteli, hogy az ösztöndíjat helyben, a legfontosabb eszközök és tartozékok megvásárlására költse el. De ezzel csak a teaiskolák működési rendszerét vizsgáljuk, maga a temae máris kicsúszott a kezünk alól (elől).
Ha tanulási rendként fogjuk fel , akkor a temaek természetesen az alapoktól indulnak úgy, hogy a teakészítés fázisait - eszközök bevitele, elrendezés, tisztogatás, teakészítés, a szertartás bezárása - külön témaként kezelve oktatják. Ezt nem is lehet másként tenni, éves gyakorlat is csupán arra elegendő, hogy ezeket a részegységeket megismerjük és több-kevesebb gyakorlatot szerezzünk benne, arra remény sincs, hogy mindezek szellemi hátterét, vagy egy komplett chajit kivitelezzünk. Ilyen rész-tanulási fázisok a |
Nyumon 入門 , azaz bevezetés |
|
|
ezen belül a |
Warigeiko 割り稽古 |
külön gyakorlatok |
|
Hirademae
|
üeszközök bevitele usuchához, majd koichához |
|
Shozumi 初炭 |
A tűz (faszén) előkészítése |
|
Gozumi 後炭炭 |
A tűz (faszén) felélesztése koicha és usucha között |
|
|
A következő leckék már egybefüggő szertartás temaek, de még mindig alapfokon, ezek a Konarai 小習 szertartás temaek. Ezek között sok fáradságos lecke között megtalálható a leveles tea tartó edény bemutatásának mozdulatsora, tea felszolgálása egy nemesembernek és főleg olyan gyakorlatok, ami a vendégekkel való kapcsolattartást tanítják. (teatárgyak bemutatása a vendégnek, a tűz elkészítése a fővendég segítségével stb). Külön említésre méltó, hogy önmagában az eszközök manipulálása is nehezen tanulható, de ez csak a kezdeti fázis, a leckékben előrehaladva a teapedagógiában különös hangsúlyt kap a vendégekhez való viszony. |
|
Miután a tanítvány sikeresen elsajátította ezeket a leckéket, érdemessé vális az első titkos szertartások bemutatására. Ezek a legrégibb temaek, írásban sehol nem szerepelnek, csak a mestertől sajátíthatóak el és központjukban mindig valamilyen régi, különleges teatárgy áll. Ilyen például a karamono 唐物, aminek során egy ritka, gömbalakú, kínai eredetű chaire teatartót használunk. A titok minden iemoto iskola tanításának fontos, sőt elengedhetetlen része, a hierarchia éltető eleme. Ezeket a temaekat összefoglalóan Sikaden néven nevezzük.
|
|
A következő temae szint, a Rangai, a tea különleges terekben történő elkészítését veszi célba, megjelenik a bambuszkosár, majd a lakkozott fadoboz, a külső helyszínekre szánt temaek elengedhetetlen kelléke. A hordozható chanoyu részletes kibontása elsősorban az Urasenke teaiskola találmánya, de egyszerűbb formában az Omotosenke is tanítja. Eredeti, szerény "piknik", a természetben bemutatható tea stílusból bárhova elvihető diplomáciai teává vált. |
|
 |
|
XV. Hounsai Genshitsu 2005-ös teatisztelgése a Hősök terén. Ez egy speciális chabako temae (forrás Múlt-Kor) |
Wakindate 和巾点 |
Urasenke hagyományban egy fa nakatsugi teatartót használ a chaire helyett |
Chabakodate 茶箱点
|
Teadobozban szállított, kibontott és előkészített eszközök - nem olcsó mulatság |
Unohanadate 卯の花点 |
Tea bamutatása dobozban szállított eszközökről és tálcáról |
Wakeidate 和敬点炭 |
A II. világháborúban a kamikaze pilótáknak kitalált "utolsó" tea két chawannal bemutatva. |
Yuki 雪 |
Téli, fadobozból elővarázsolt tea |
Tsuki 月 |
Ugyanez ősszel |
Hanadate 花 |
A hanami, a virágnyílás idején szabadtéren lakkozott fadobozból alőadott tea - gyönyörű |
Shikishidate 色紙点 |
Ez a jellegzetes Urasenke díszes, lakkozott doboz segítségével elővezetett szertartás. Csak az Urasenke tanítja. Ha elmennek egy "japán teaszertartásra" Európában, nagy valószínűséggel ilyen eszközökkel, és módon bemutatott szertartással találkoznak. |
|
Ez csupán néhány az alapfok temaék közül. A temaek száma igen nagy, több száz, (egy XIX. századi kézikönyv szerint több, mint 800) de a bemutató vendéglátó saját variációi, vagy egyes helyszínekre alkalmazott temaek miatt tulajdonképpen mindegyik más. A lényeg iskolán belül, vagy iskolán kívül ugyanaz lesz: a hagyomány erején alapuló, egy pontba koncentráló, tea által való megtisztulás közösségi élménye. |
|
|
| |