Már az eddigiekben is sokféle tea eszközt mutattunk be, most folytatjuk a japán teaszertartás eszközeit tárgyaló sorozatunkat. Megismerkedtünk már a chawan teáscsésze jónéhány formájával, ennek okán érintettünk néhány fontos japán kerámiastílust, de foglalkoztunk a tűzhellyel és a tana nevű, kitüntetett szerepet betöltő állvánnyal is. Most egy különös, ám nagyon fontos kellékre jutott a sor, ennek a neve a
kensui 建水.
Amikor a vendégek az étkezés után visszajönnek a megtisztított, előkészített teaházba, csak a tűzhely, a virág és a függőkép fogadja őket. Miután mindenki helyet foglalt, test és lélek készen áll a teára, a vendégekkel szemközti ajtó halkan résnyire nyílik, majd csusszanva teljesen kitárul. Az ajtó mögött a vendéglátó térdepel és meghajol. Előtte a gyönyörű, japán méretekhez képest hatalmas friss víz tartó edény, a mizusashi. A teaszertartás során a víz kezelése mindvégig kitüntetett szerepet kap. Vizesek a kövek, a vendégek megmosakszanak a teaház előtti víztartó kőmedencéből, forró vizet isznak sós sakurával, és íme a tea felszolgálás kezdetén is a tiszta vízzel találkoznak először a venmdégek. A mizusashi után a tea közvetlen eszközeit, a chawant és magát a teát hozza be a vendéglátó, végül, az ajtó bezárásával együtt egyensúlyozva, furcsa, szégyenlős, takaró mozgással egy edényt, amin a vízszedő vízmerő eszköz a hishaku imbolyog. Maga az edény alig látszik és mire a vendéglátó helyet foglal, egészen el is tűnik a vendégek szeme elől. Ez a kensui. A kensui azt jelenti használt víz edény. Olyan kerámia, fa, vagy fém anyagú tartóedényről van szó, amibe a teaszertarts során tisztításra, „mosogatásra” használt, immár „koszos” víz kerül. A kensui másik neve koboshi 零し.
Ha daisu, mozgatható állványra alapozott szertartás zajlik, akkor a kensui ezen foglal helyet.
A tea útján alapvető fontosságú elv a tisztaság, vonatkozik ez a kertre, a teaházra, az eszközökre, a teára és a vendégekre egyaránt. Az egyetlen eszköz, ami funkcionálisan a szennyezett vizet összegyűjti, a kensui, ami éppen ezért a színpadnak a vendégek tekintetétől félreeső helyére, takarásba kerül, még a látványa sem szabad, hogy beszennyezze a teaházat. A vendégek elé engedett kensui rossz előadást, udvariatlanságot jelent.
Éppen szennyezettsége folytán gyakori a hamvveder formájú, a környezetbe olvadó, lágy ovális forma, ami változatos formákban testesül. Készülhet mázas, vagy máztalan kerámiából, fémből, sőt egészen tömör fából, ebben az esetben magemono 曲物 a neve, ezek esetenként lakkozottak..
Egyetlen olyan teame tea előadás van, amikor a chawan a kensuiban utazva kerül be a teaházba, ez az Irekodate.
A szennyezett vizet tartó kensui általában sötét színű, de épp a tisztaságot hangsúlyozandó előfordulhatnak világos mázas darabok is. A fa kensui és fa mizusashival előadott tea különösen felemelő látvány.
Tulajdonképpen csak ennyi. De a csak ennyi lényegtelensége mindenkiben felmerül é égetővé válik, amikor teát készít és az eszközök felmelegítésére használt vizet, ami természetszerűleg „koszos” valahova öntenie kell.
Akkor hirtelen világossá válik, hogy ekkor sem mindegy a hova, a hogyan, a mibe.
|